Thomas Kvam

Thomas Kvam (f.1972, Drammen) er utdannet ved Kunstakademiet i Oslo og Goldsmiths College i London. Kvams kunstnerskap og produksjon har de seneste årene brukt kunstens språk til å stille spørsmål ved hva kunst i dagens samfunn kan være, men også brukes til. Hans første animasjonsfilm «Eurobeing» (2006) har fått stor internasjonal anerkjennelse og er innkjøpt av Pomipidousenteret i Paris.

Utvalgte soloutstillinger er Schizoleaks, Haugar Kunstmuseum, Tønsberg (2021),  Camouflage by Proxy, QB Gallery 2019, Sjelens Mausoleum, Oseana Kunstsenter, Os (2018) der den kunstfaglige boken «Koding, avkoding og kammuflasje – om Thomas Kvams The Hamsun Sessions 2016 – 2018» ble lansert, Homo Sacco, QB og Blomqvist (2017), The Hamsun Sessions #5, Galerie Michael Janssen, Berlin (2017), The Hamsun Sessions, QB Gallery (2016), Natural Born Pollock, QB Gallery (2014), The Rantology Paintings, Blomqvist Kunsthandel (2013) og HAL and The Horse, Podium (2009). Utvalgte gruppeutstillinger er Brave New World?, Akershus Kunstsenter 2018, Krigens skygge – Politisk kunst i Norge 1914–2014, Kunstnernes Hus (2015), En Kunstner samler på kunst, Vestfossen Kunstlaboratorium (2013), Vidéo et après, Munch et après, Screening of Eurobeing, Centre Pompidou (2011), Eurobeing, street distribution of video art, Centre Pompidou (2010), The Machine project, Contemporary art museum, Ljubjana, Slovenia (2004).

Kvam debuterte som skjønnlitterær forfatter i 2017 med romanen Homo Sacco (Cappelen Damm).

 

Utgivelser på H//O//F

 

SchizoLeaks: Information Wants to be Art  (2021)

 

 

Forfatterportrett: Annegret Kvam

 

Thomas Kvam